• BOVAG Gecertificeerd
  • Verkoop, verhuur & onderhoud
  • Vakkundig en persoonlijk advies
  • Uw winkelwagen is leeg
menu

As-rubbers persen in eigen beheer

Assen zijn een belangrijk onderdeel van uw caravan en ook deze moeten ook zeker worden nagekeken bij een onderhoudsbeurt. De meeste assen zijn voorzien van rubbervering. Deze assen zijn goedkoper dan de staal geveerde assen die vroeger veel onder de caravans werden gebruikt. Op zich hebben de staal geveerde assen een fijner veercomfort. Het rijden is dan ook comfortabeler en meer vering is beter voor de opbouw van de caravan. Staal geveerde assen moeten wel gesmeerd worden. De werking van de vering blijft dan bij normaal gebruik jarenlang onveranderd.
Rubber geveerde assen hebben in principe geen jaarlijks onderhoud nodig. Toch is er nooit naar omkijken zeker niet verstandig. Door over belading en ouder worden kunnen de assen doorzakken en dit heeft grote gevolgen voor de opbouw van scheuren in de beplating tot compleet doorgescheurde wanden. Maar hoe werkt een rubber geveerde as nu precies? In een rubber geveerde as zijn er 2 uitvoeringen namelijk met 3 of 4 as rubbers welke gelijktijdig in de as worden geperst.
 
Alko-as doorsnede Alko-as

Rubber geveerde assen hebben de eigenschap bij het toenemen van de belasting van de as dat ze stugger worden in de vering. Het is daarom niet aan te raden om de caravan as met de maximale as belasting te beladen, wij geven u dan ook het advies om bij aanschaf van de caravan ook goed hier over na te denken en niet alleen te kijken wat uw auto mag trekken. Het is beter om een draagvermogen te kiezen waar u een deel niet van benut dan de caravan over te beladen. Verder is het belangrijk om te kijken naar de belasting van de linker en rechter zijde en dat het verschil niet meer is dan 50-70kg.  Om zeker te weten wat het verschil bij u is, adviseren wij u om dit te meten dit kan door bijvoorbeeld een Reich caravanweger welke bij ons te koop is. Feit is wel dat veel caravans te vaak en langdurig te zwaar worden beladen, waardoor de as rubbers in de as permanent worden samengedrukt. Ook zien wij vaak dat de caravans die naar de stalling worden gebracht als opslag gebruikt worden door extra dingen er in op te slaan. Het opslaan van spullen in de caravan zorgt er voor dat de caravan relatief lang stil staat met ingeveerde assen. Hiermee creëer je dat de levensduur van de rubbers behoorlijk afneemt.

Waar er door fabrikanten wordt aangegeven dat er een verwachte levensduur is van 7 tot 10 jaar kan dit zomaar met 50% afnemen wanneer je deze met teveel gewicht weg zet in de stalling. Let dus goed op hoe de caravan zich gedraagt tijdens het rijden en of de caravan dichter bij het wegdek ligt dan u gewent bent. Ook kan het zijn dat u het gevoel heeft dat de caravan wat meer bonkt en niet meer soepel met u mee rijdt. Ook neemt de levensduur af als u naar landen op vakantie gaat waar er een slecht wegdek is en uw as veel klappen op moet vangen, maar ook  rotondes of stoepranden raken is niet bevorderlijk voor de as van uw caravan. Door alle genoemde oorzaken kunnen uw as rubbers beschadigen of vervormen en uw banden kunnen harder of ander slijten door de veranderde as-stand. Bij een AL-KO Delta as (dit zijn geknikte assen) zal de slijtage zelfs nog hoger zijn dan bij de andere assen wanneer de belading niet in orde is.

Wanneer wij u adviseren om de as rubbers te vervangen dan is het zeker verstandig om aan deze oproep gehoor te geven om verdere schade te voorkomen, de rubbers vervangen wordt door veel caravanbedrijven uitbesteed waardoor het langer duurt voor u de caravan weer terug heeft.
Het vervangen van de as rubbers is een specialisten klus, wij bij Imanse zijn er in gespecialiseerd en hebben de juiste specialistische gereedschap in huis. De caravan staat binnen een dag weer op nieuwe as rubbers,  Door deze nieuwe rubbers zal de caravan weer een stuk comfortabeler achter de auto liggen en zal hij weer een beter weggedrag krijgen.

Voor onze klanten rekenen we: .  De kosten van het vervangen van rubbers inclusief het demonteren van de as kost tussen de €380 en € 500 euro dit is afhankelijk van het as type.
www.imanse.nl gebruikt cookies om de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies, klik dan hier voor ons cookie beleid. Bij akkoord geef je www.imanse.nl toestemming voor het gebruik van cookies op onze website.
 Cookies NIET accepteren